Text Size
שני 16 דצמבר 2019

דעות - מאמרים

על המפלגה הדיגיטאלית - אינטרנט בשירות גופים פוליטיים [טיוטה בעבודה - חזרו להתעדכן].

למה?

מטרתה היחידה של מפלגה היא להביא מצעה לידי מימוש.

כלומר, להפוך רעיון (אידאולוגיה) לפעולה מעשית בשטח. כוח למימוש מצע, מושג באמצעות שותפות בשלטון. המושגת בתורה, באמצעות צבירת כוח בקלפי. כוח בקלפי מתבסס על ציבור מצביעים גדול ככול שניתן.

גיוס ציבור מצביעים מתבסס על בניית מותג, שיווקו ושימור נאמנות הצרכן - כלומר, יצירת מועדון לקוחות ותחזוקתו.

לכן, בבסיס תשתית אתר אינטרנט מפלגתי עומד מועדון הלקוחות שבמהותו הטכנולוגית הנו בסיס נתונים המאפשר תחזוקה באמצעות יישומי רשת שונים.

מה?

רשת האינטרנט מהווה אמצעי נוסף, אך לא יחיד, ביצירת ושימור מועדון לקוחות. נוכחות רשתית כזו מתחלקת לכמה היבטים מרכזיים -

א. תשתית רשת המתחלקת לצד האחורי-מנהלי (Back Office) והקדמי-ציבורי (Front Office) והחייבים לעבוד בתאום ובסנכרון נתונים מלא. זאת, למטרת ייעול ההיבט התפעולי, מצד אחד ומצד שני הענקת שירות מיטבי - יעיל ומהיר ללקוחות בצד המשתמש וזאת בהתבסס על נתוני אמת.

ב. נוכחות מלאה בעולם הרשתות החברתיות, לטובת עדכוני תוכן, קבלת משוב מהגולשים ומענה למועדון הלקוחות בכל נקודת ממשק אפשרית.

ג. יישומים (Applications) מותאמים למכשירי טלפון דור שלישי ומעלה, לנוכחות ונגישות מלאה לתכנים ושירותים עבור לקוחות המועדון.

הארגון חייב לתת עדיפות עליונה לנוכחות הרשת באתר המרכזי שלו ולא להפוך אותו לויין של הנוכחות ברשתות החברתיות וזאת להבטחת בקרה ושליטה מלאה על תכנים ובסיסי הנתונים בתוך הארגון. לשם כך, על תשתית הרשת הארגונית להבטיח את האפשרות לקיים נוכחות מלאה זו תוך ייעול פעילות התוכן והתפעול של הארגון לנקודת מרכזית אחת ותוך סנכרון מלא של הישויות השונות של הארגון ברשת.

אתר אינטרנט של הארגון (בשונה מנוכחות ברשתות החברתיות) חייב שיהיה מבוסס על התשתית הבאה ובסדר העדיפות כאמור -

א. מערכת בסיס נתונים פנים ארגונית מתקדמת המאפשרת סנכרון ותיאום מבנה הנתונים ליישומים ושירותים שונים (פנימיים וחיצוניים לארגון).

ב. אבטחת נתונים להגנת המידע הנצבר בבסיס הנתונים הרגיש.

ג. תוכן הסברתי הכולל מידע מפורט אודות - מצע, מבנה וארגון, היסטוריה וכו'

ד. כלי רישום ואיסוף נתונים מהגולשים:

  1. מחולל טפסים גמיש -
    • מאפשר יצירת טפסים לפי דרישה (כולל הצמדת קבצים, שדות גמישים, עדכון אוטומטי למנהל מערכת, אישור קבלת טופס וכו')
    • סנכרון, דו-כיווני, לבסיסי נתונים פנים ארגוני
    • תשלום מקוון מאובטח
    • הגדרת יעד פניה, לפי מחלקה ונושא פנייה
  2. סוגי טפסים מרכזיים -
    • רישום מקוון (כולל אימות נתונים ותקפות מול בסיס נתונים קיים)
    • הצטרפות לרשימות דיוור (בחירה מתוך מגוון) וקבלת עדכונים
    • תרומה
    • פניות ציבור

ה. יישומי השתתפות ישירה מקוונים:

  1. פורום - קבוצות דיון להחלפת דעות, דיונים ופיתוח רעיוני. מאפשר יצירת קבוצות דיון סגורות ופתוחות בהתאם למגזרים, תחומי פעילות וחתכים אחרים.
  2. צ'ט - שיחה ישירה ובזמן אמת, בין הגולשים ובינם לבין אישיות נבחרת.
  3. מאמרים - פרסום מאמרי תוכן בנושאים שונים, המפרים דיונים מפורטים יותר ומניבים התפתחות רעיונית. פריטי התוכן יכולים להיות חדשותיים, מידע ואחר.
  4. משאלים וסקרים - מאפשרים לאסוף מידע על רצונות, הלכי רוח וכדומה בקרב ציבור הגולשים. בתלות באבטחה מתאימה, מאפשרים תהליכי הצבעה דמוקרטים וקבלת החלטות מקוונת.
  5. לוחות אירועים -
    • חלוקה לתתי לוחות, לפי עץ ארגוני.
    • יכולת סנכרון לבסיס נתונים ארגוני והתאמת אירועים למשתמש\מגזר.
    • תאימות יצוא אירוע לישומי לוחות אישיים ברשת (Google Cal ודומים)
    • שירותי מיקום, מבוססי טלפוני דור שלישי ומעלה ו-GPS.
  6. עריכת תוכן משותפת (WIKI) - מערכת המאפשרת ניסוח, עריכה ודירוג של תכנים. בכך, מתאפשר מהלך דמוקרטי אמיתי של ניסוח פרקים במצע, קבלת נוסחי החלטות והצעות לסדר.
  7. וידאו, קול ותמונה - גלריה המאפשרת צפיה והאזנה לנאומים ואירועים אחרים מחיי המפלגה. ייתכן וניתן לשלב תוכן גולשים ערוך.
  8. לשכות פניות הציבור - כלי פניה ישירים לנבחרי הציבור (במוסדות השונים) לטיפול בבעיות ציבור הגולשים (אישי וציבורי) ומענה בלוח זמנים מוגדר.
  9. כלי הפצה -
    • יאפשרו הפצת מסרים שיווקים, תדמיתיים, מידע ועדכונים לפי פילוחים שונים.
    • סנכרון מלא עם בסיס הנתונים הפנים ארגוני.
    • ממשקי הפצה -
      • דואר אלקטרוני: רשימות דיוור מפולחות נושאיות (כולל גמישות מלאה בעריכת תוכן ומבנה)
      • מסרונים (SMS): הפצת מסרים
      • RSS: ממשק הזנות מלא, ברמת ערוצי התוכן השונים של תשתית הרשת לייעול משיכה והפצה של המידע מהארגון החוצה
      • עדכון תכנים אוטומטי לחשבונות הארגון ברשתות חברתיות.
      • ממשקי יישומים בטלפונים ניידים.
  10. רישות חברתי -
    • ממשקים נוחים ופשוטים לרשתות חברתיות חיצוניות (FACEBOOK, TWITTER וכו'), בהן מתקיימות קבוצות ו\או קהילות תומכות.
    • ממשק שיתוף תכנים, הפצת קישורים ומדיה עם רשתות חברתיות מרכזיות (אוטומטי וידני).
    • משיכת תכנים מאתרי רישות חברתי, פרופילים רשמיים של הארגון ושל גופי משנה ונבחרים.
    • שירותי מיקום, מבוססים תשתית טלפונים ניידים מדור שלישי ומעלה ו-GPS.

ו. אתרי משנה (Mini Site), לגופים פנים-ארגוניים:

  1. יכולת להקים עצמאית תתי-אתרים עצמאיים (מבוססי שם-מתחם עצמאי \ תת-ספריה בשם-מתחם ראשי).
  2. ניהול תוכן עצמאי, ברמת הרשאה נתונה.
  3. אפשרות משיכת תוכן לאתר ראשי.
  4. אפשרות דחיפת תוכן, מאתר ראשי.
  5. יכולת מיתוג בצבע ותוכן עצמאי.

ז. כלי מנהלה מפלגתית:

  1. כלי רישום, כאמור בסעיף ד'.
  2. מפקד - חברים חדשים; כרטסת חבר אישית
  3. תרומות - תרומה מאובטחת; רשימת תורמים
  4. הגשת בקשת\עתירות\וכו'
  5. סנכרון נתונים מלא ודו-כיווני עם בסיסי נתונים פנים ארגוניים, כולל טיוב נתונים למאגרים חיצוניים, ממשק ליישומים שונים בתשתית הרשת וכו'.

איך?

הקמת תשתית למפלגה דיגיטאלית מחייבת את הארגון לתחזוקת תשתית טכנולוגית וארגונית המאפשרת שימור, תחזוקה והרחבת מועדון הלקוחות.

תשתית טכנולוגית

א. שרתי תוכן

ב. שרתי וידאו וקול

ג. רוחב פס ונפח אחסון -

  • מתאימים לגודל משתנה של מועדון הלקוחות.
  • בפרט יכולת התאמת רוחב הפס ונפח אחסון, לפי דרישה ובהתאם לאירועים חד-פעמיים ומתמשכים.

ד. תשתית פיתוח -

  • ללא מגבלת ספק יחיד, למניעת "תקיעת" תהליכים על בסיס תמחור ו\או זמני אספקה (מומלץ, תשתית קוד-פתוח)
  • גמישה להתאמות עיצוב ומבנה בזמן אמת וללא מגבלת ספק.
  • גמישה להצפת רכיבים מותאמים עצמאית במיקום משתנה בתבנית העיצוב המקורית.
  • ניהול הרשאות משתמשים רוחבי ואנכי ליעילות וגמישות מרבית בניהול תוכן, יישומים הפצה ומשיכה של מידע ותוכן (כולל תתי-אתרים).
  • יכולת הרחבה ופיתוח לא מוגבלת ברמת התשתית וזמינות של רכיבים "מוכנים" להוספה בעלות נמוכה וזמן פיתוח אפסי.
  • יכולת ניהול תוכן, מבנה, תפריטים ורכיבים עצמאיים פנימית של הארגון וללא תלות בספק.
  • ממשקי טכנולוגיים ישימים לתשתיות הפצה כטלפונים ניידים, מסרונים וכו'.
  • אפשרות העברה\יצוא תשתית לשרת חדש קלה ופשוטה.

ה. אבטחה -

  1. חסימת השרתים מפני חדירה יזומה של גורמים חיצוניים העלולים להזיק למערכת
  2. מניעת אפשרות זליגת מידע רגיש, מתוך המערכת החוצה
  3. מפתח הצפנה אישי - המועבר לחבר הארגון באופן ידני ואשר רק באמצעותו ניתן לקחת חלק בכלי השתתפות ישירה המאפשרים הכרעה (בחירות, החלטות וכו')

תשתית ארגונית

א. איסוף, עריכה והגהת תוכן

ב. עריכת תוכן גולשים בזמן אמת

ג. ניהול ותפעול יישומי תוכן גולשים

ד. ריכוז פניות, העברה לגורמים הנוגעים בדבר והבטחת מענה בלוח זמנים מוגדר

ה. על המערכת להבטיח יכולת פעולה מרוכזת ממוקד אחד - אתר המפלגה - וללא צורך לבצע פרסום תוכן ו\או שירותים ו\או מענה לשירות לקוחות ממוקדים שונים ברשת (פרופילים ברשתות חברתיות ואחרים) וזאת לייעול ההיבט התפעולי של הארגון, חסכון בעלויות ומקסום היכולות.

דעות מאמרים עקבו אחרי AhoyIT בגוגל+