Text Size
שלישי 21 נובמבר 2017

דעות - מאמרים

אוסטאופורוזיס הינה ירידה הדרגתית במסת העצם תוך כדי ירידה בצפיפות העצם.

המילה אוסטאופורוזיס מורכבת משתי מילים לועזיות: "אוסט" פרושה עצם ו"פורוזיס" פרושה נקבובי. ריבוי הנקבוביות בעצם מחליש אתה והעצם ההופכת לשבירה יותר.  

תסמינים

הירידה במסת העצם יכולה להתחיל כבר מגיל ה-40. האדם יכול לאבד מסת העצם שלו במשך שנים ולגלות את הבעיה רק בעת נפילה או מכה לא רצינית אשר גרמו לשבר. אם התהליך התרחש בחוליות של עמוד השדרה, החוליות החלשות עלולות לקרוס אחרי פגיעה קלה או אפילו בצורה ספונטנית.

  • כאבי גב
  • שברים בעצמות כגון עצם הירך, מפרק היד, שברים בחוליות עמוד השדרה ועוד
  • הנמכה ועקמת

גורמי סיכון לאוסטאופורוזיס

  • גנטיקה. מקרה של אוסטאופורוזיס במשפחה.
  • מין. אוסטאופורוזיס נפוץ יותר בנשים.
  • אורח חיים. העדר פעילות גופנית.
  • הרגלי אכילה. צריכת מזון נטול סידן.
  • גיל. זקנה.
  • מבנה גוף. אנשים בעלי גוף רזה וקטן נמנים בקבוצת סיכון לאוסטאופורוזיס.

גורמים

  • מחלת האוסטאופורוזיס היא מצב מורכב הנובע מגורמים גנטיים, הורמונליים, תזונתיים וחברתיים, כאשר הגוף אינו מייצר מספיק את מסת העצם או/ו סופג את מסת העצם בצורה בלתי מאוזנת
  • חוסר סידן וזרחן בתפריט. צריכת מזון עתיר סידן חיונית לשמירת בריאות העצם
  • ירידת הייצור של הורמון אסטרוגן בנשם ואנדרוגנים בגברים מהווה גורם להתפתחות האוסטאופורוזיס בגיל המעבר. הבעיה נצפית אצל נשים יותר עקב תוחלת החיים הארוכה יותר
  • הפסקת ווסת מוקדמת
  • העדר הריונות
  • העדר פעילות גופנית
  • נטילת תרופות. טיפול בקורטיקוסטרואידים ושימוש מופרז בהורמוני בלוטת התריס
  • עישון סיגריות
  • אלכוהוליזם

המלצות לטיפול עצמי

  • הליכה הינה פעילות מניעתית המומלצת להאטת התפתחות המחלה. חשוב להדגיש שכל פעילות הכרוכה בנשיאת משקל הגוף הינה מומלצת.
  • צריכה יומית מספקת של סידן. חלב ומוצריו עשירים בסידן במיוחד. ירקות המכילים סידן: שעועית, ירקות עליים כגון חסה, כרוב, ברוקולי, תאנים ותחינה מלאה.
  • צריכת ויטמין D מסייעת בהגדלת צפיפות העצם. ויטמין D נמצא בדגי ים, כבד עוף וביצים.
  • מומלץ להימנע מאכילת יתר של חלבון מין החי כגון בשר אדום ולהמעיט בצריחת מלח, קפה ואלכוהול.
  • יש להימנע מעישון.

רפאל רוזנסקי(M.Sc., Dip.Ac.)

מרפאות רפא – רפואה משלימה