בתקופת החגים רבים מקרב האוכלוסייה המבוגרת, מעוניינים לצאת לטיולים בארץ ובחו"ל, בזכות חוק זכויות לאנשים עם מוגבלויות הולכת וגוברת המודעות של נגישות סביבתית ידידותית, כך שגם מבוגרים, נכים ומוגבלים יכולים לצאת ממסגרת הבית וליהנות מפלאי העולם.
בשיטוט קצר באינטרנט אפשר למצוא אתרים טובים בארץ ובעולם המספקים מידע על נגישות, שירותי ויעדי תיירות; אחד האתרים האלו הנו אתר נגישות ישראל http://www.aisrael.org.
מומלץ להיכנס לאתר באינטרנט בהתאם למדינה בה מעוניינים לנפוש ולקבל את המידע העדכני ביותר.
כדי ליהנות באופן מרבי מהחופשה רצוי לתכנן ולקחת בחשבון מספר היבטים:
הראשון, הנו אילו פעילויות מתקשים לבצע כגון: הליכה, עליית מדרגות וקימה ממושב, שימוש במדרגות נעות, או עליית מדרון. האם זקוקים למלווה או אביזר עזר כגון מקל, הליכון או כסא גלגלים? יש לקחת בחשבון יכולת שימוש בידיים לצורך הרמה ויכולת כיפוף הדרושה להרמת החפצים האישיים במהלך המסע. כמו כן, יכולת עמידה ממושכת הנדרשת לעיתים בתור לפני עליה למטוס או לפני אירוע מסוים.
השני, הנו בחירת סוג ואופי הטיול, מבחינה זו יש לחשוב על טיול מאורגן, או טיול של מנוחה במקום אחד ויש אף המתכננים טיולי רדיוס בהם מתמקמים במקום אחד וממנו יוצאים לגיחות בסביבה.
טיסהלאנשים מבוגרים או בעלי מוגבלויות עדיף לתאם טיסות ישירות על מנת להימנע מהחלפת מטוסים ותחנות ביניים בדרך את היעד.
במידה ויש לכם מוגבלות כל שהיא, כדאי לידע את חברת הטיסה מראש כי יתכן ותזדקקו לעזרה נוספת בעליה למטוס או שאתם נוסעים עמכם אביזר לניידות כגון כיסא גלגלים או הליכון.
להגיע מוקדם לשדה התעופה.
לבקש שאביזר הניידות יוחזר אליך בשער לאחר הנחיתה במידה ונלקח ממך ואוכסן בבטן המטוס.
בחלק מהמטוסים ניתן לאכסן כיסא גלגלים אחד על הסיפון, במידה ויש יותר מנוסע אחד בעל כיסא גלגלים הראשון שמגיע זוכה במקום.
מומלץ להסיר כריות ואביזרי תמיכה מכיסא גלגלים אשר מאוכסן בבטן המטוס כדי למנוע פגיעה בהם.
במידה ויש צורך בעזרה בישיבה במושב מומלץ להסביר לצוות המטוס כיצד לעשות זאת ולא לסמוך רק על הרצון הטוב שלהם.
שירותים בטיסה
במידה וקיים קושי להיכנס או להגיע לשירותים הקטנים שבמטוס ניתן לבקש שימצא כיסא במעבר אותו ניתן לסגור בוילון שבו בן הלוויה יכול לעזור לאדם המבוגר. ישנם מטוסים שידית המושב מתרוממת ובכך מקלה על הישיבה או המעבר מכיסא גלגלים למושב המטוס קלה יותר.
מה לעשות בזמן הטיסה על מנת להקל על הישיבה ולמנוע נזקים:
להניע את כפות הרגליים.
בטיסות מעל 4 שעות יש לטייל במטוס בכל שעה כ- 5 דקות.רצוי לבקש מקום ישיבה במעבר כדי לא להתקשות בכניסה למקום ישיבה פנימי.
ומה עוד:אם מרחקי ההליכה בשדות התעופה ארוכים ניתן להיעזר בכיסאות גלגלים.
ישנם גם כסאות שעולים במדרגות עד לכסא המטוס.
את ההזמנה לכיסאות גלגלים עם מלווים יש לבצע לפני הטיסה.
אם יש מגבלה כמו עליה על מדרגה לאוטובוס יש לידע את המדריך לפני הנסיעה כדי שידאג לדרגש.
בתי מלון
כדי ליהנות ממגוון השירותים המתוארים מומלץ להתקשר ישירות למלון המיועד ולהתעניין במידע על מידת הנגישות של המלון לאנשים עם מגבלות. כאשר התשובות לא מספקות כדאי לדבר עם מנהל האחזקה או את אם הבית וזאת בזכות ההכרות הטובה שלהם עם החדרים. במהלך השיחה יש לבקש מהדובר שיתאר את החדרים ואת הכניסה למלון ולהימנע משאלות שהתשובות שלהם הם כן ולא.
מומלץ, לשלם מראש ולוודא שהחדר הנגיש שמור עבורכם ואף להתקשר יומיים קודם להגעתכם על מנת לוודא שהחדר שמור.
בעקבות החוק הנגישות והמודעות לצרכי המוגבלים למרבית בתי המלון הגדולים יש. חדרים נגישים הכוללים דלתות רחבות יותר
מקלחות פתוחות שניתן להיכנס בהליכה ללא מעבר מעל מעקה שירותים מוגבהים הכוללים מאחזים חדרים מתאימים לאנשים בעלי מגבלה בראיה או בשמיעה.
ליקויי שמיעה ובעיות ראיה
לקויות אלו הינם מנת חלקם של מבוגרים רבים. על כן, בעת תכנון החופשה מומלץ לתכנן מראש את מסלול הטיול, להכיר את אמצעי התחבורה ולקחת הוראות בכתב שניתן להציג אותם לעוברים ושבים במטרה לבקש את עזרתם. חשוב לדעת, שבמרבית המוזיאונים, התיאטראות ובתי הקולנוע ניתן לבקש מכשיר עזר לשמיעה.
מאת: יובל נווה Msc.OT ,מרפא בעיסוק רשתי ודליה זמיר פיזיוטרפיסטית ראשית– "בית בלב" הרשת לגיל המבוגר מקבוצת מכבי שירותי בריאות