המונח ביג דאטה ( Big Data ) מתייחס לאיסוף ולניתוח מידע מתוך מאגרי מידע מגוונים, תוך כדי ניתוח מושכל של המידע והסקת מסקנות חדשות בתחום העסקי, טכנולוגי, תחרותי ועוד.
היתרונות של ביג דאטה בתקופתנו כוללת מספר היבטים עיקריים: ראשית כל, הוא עשיר מאוד במידע ומגוון לקשת רחבה של מקורות מידע כגון טקסטים, קטעי וידיאו או שמע, קבצים מסוגים שונים וכדומה. בנוסף, הביג דאטה כשמו כך הוא, ענק בכמות המידע שלו, ויכול להוות משאב חיוני עבור ארגונים, אשר באמצעות ביג דאטה מטמיעים, בזירה הארגונית, כמויות ענקיות של ידע ותוכן שימושי. כמו כן , ביג דאטה מאפשר השגת מידע במהירות מירבית.
יתרונו הוא הרלוונטיות שלו לתקופתנו, וכן הוא יילך ויגדל בתדירות השימוש בו היות וכמות המידע צפויה להכפיל את עצמה ב-50 טריליון GB של מידע עד שנת 2020. רבבות קבצים , חיפושים, ציוצים ותכנים המועלים לרשת מדי דקה, מרחבי העולם, מהווים משאב עצום לביג דאטה ברחבי העולם.
יישום הביג דאטה אפשרי הודות לכמות ההולכת וגדלה של שימוש בטכנולוגיה, על כל צורותיה, כגון מכשירים דיגיטאליים, אפליקציות, סמארטפונים, ואפילו מערכות של בתים חכמים. כבר היום מיושם שימוש בביג דאטה לקבלת מידע או תוכן שיווקי . כך, למשל, חברות של שירות פיננסי מנצלות את הניתוח באמצעות ביג דאטה כדי לייעל את המידע אודות לקוחותיהם ולבחון היבטים של זכאות לביטוחים , משכנתאות, אשראי וכדומה.
כבר היום ובתכנון לעתיד הרחוק יותר, יישומים יכולים להיות חיוניים לתכנון עסקי , מחקר אודות מתחרים, בחינת יצרנות של מוצר או שירות מסוים, בחינת חדשנות של מוצרים או שירותים בשוק, בחינת העדפותיהם של לקוחות וכן בדיקת שביעות רצונם. הביג דאטה מאפשר פריסת מידע רחב ועצום בגודלו במספר מקורות מידע , מאפשר חיפוש תחום רחב של מידע, במהירות ובזמן אמת ובכך מצוי יתרונו בעולם העסקי.
הביג דאטה מאפשר לעסקים למנף את האינטליגנציה העסקית שלהם ולקבל מידע בזמן אמת אודות טרנדים בשוק, מתחרים והעדפות של לקוחות וצרכנים . מידע זה, אשר מסופק באמצעות מקורות מגוונים של big Data, מאפשר להשיג מידע בכל מקום ובכל זמן, במהירות וביעילות רבה. יתרון זה, בהווה ובעתיד, יתרום להעצמת הידע המצוי בארגון, ובכך יעניק לו כוח ושליטה במרחב העסקי התחרותי , מול חברות, שווקים וארגונים אחרים.
לסיכום, אין ספק שהביג דאטה טומן בחובו יתרונות רבים בעידן המידע של תקופנו, ועדויות ממאמרים ומחקרים רבים בנושא זה, מוכיחים כי הפופולריות רק תלך ויגדל בשנים הבאות. כוחו רק הולך וגדל משנה לשנה, והוא מהווה כלי חשוב היכול להשפיע על ההחלטות העסקיות של ארגונים רבים ברחבי העולם.
מיכל באום ספוז'ניק
מידענית מקצועית , M.A
מייסדת ומנהלת חברת שירותי מידענות עסקית ואקדמית