שבת 27 יולי 2024

דעות - מאמרים

יום כיפור של מחילה, כפרה וחתימה טובה.

אם בעבר כבר רשמתי כי כבר לא מרגיש לי כיפור של יהדות כפי שאני מכיר אותה, אלא של תרבות המקדשת את האני על חשבון האחר והמחר, את השנאה, את הקיטוב ואת ההסתה - הרי שהפעם ועם הבחירות והקמת ממשלת הריפוי הלאומי, אני יותר אופטימי. נכון, זו בהחלט לא ממשלת החלומות ונושך שפתיים בכל פעם מחדש.

אבל אווירת הסליחות של כיפור שורה עליה, חשבון הנפש נעשה בה, המחילה, הכפרה והחתימה הטובה ניכרת בכל אחת ואחת מהפעולות שלה.

אז אם יום כיפור עבורי הוא היום החשוב ביותר בשנה, בהקשר תפיסת היהדות שלי כתורת מוסר, השנה הוא בא לידי ביטוי גם במרחב הציבורי. בעבר ומעל עשור לא הייתה סליחה לזורעים פחד וקוצרים שנאה, וגם השנה הקביעה כי סליחה ומחילה אינן עסקה במעמד צד אחד והאחריות האישית שלנו כלפי עיצוב מי שאנחנו ומה שתהיה החברה בה אנחנו חיים מחייבת אותנו שלא לבחור בגישת "הסליחה האוטומטית". אבל ביחד עם הצורך להעמיד את הרעה החולה במקומה, חובה עלינו גם לזכור שכולנו בונים פה עתיד חדש וטוב יותר. לכן ואפילו שאנחנו כפרטים התמקדנו בשנים האחרונות במציאות שכולה תהליך טכני של בחירות והתעלמנו ממהות החברה הדמוקרטית, הליברלרית והנאורה. הרי חובה עלינו להיות חלק מעתיד, ולייצר בצד התהליך גם מהות של הכלה, סליחה וחתימה טובה.

אז לכם ברכת חתימה טובה, בקשת סליחה ומחילה ועשו טוב - לאחרים, לעצמכם ולעולם.

וסליחה על מה שאמרתי או עשיתי ושלא הייתה בו כוונה לפגוע ולהעליב - גם אם יצא כך. סליחה - כי אני מי שאני, טוב לי עם זה ואשמח אם בקשת הסליחה שלי תסייע גם לכם למצוא את אותה שלמות.

את ברכת חתימה טובה לכיפור 2020 תמצאו פה ושם גם את ברכות הסליחה והמחילה שלי הרחק לאחור עד שנת 2006.